Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Maya

12 Juni 2015 | Bolivia, La Paz

Inmiddels zijn we alweer ruim 2,5 week onderweg en is het tijd voor een kort verslagje..... Succes met lezen!:)

We kwamen aan in Santa Cruz en hadden daar met Ellen en Thomas een huis gehuurd, goed om mee te beginnen natuurlijk! Hier lekker bijgekomen maar helaas niet van het zwembad kunnen genieten want het regende! Santa Cruz is een van de grootste steden van Bolivia en niet super mooi. Er zijn weinig toeristen dus we moesten hier meteen goed ons Spaans oefenen. Dit ging niet helemaal soepel want dat 'sin carne' resulteerde in extra kip (ipv rund) was niet echt de bedoeling.. Een goede motivatie voor spaans lessen dus.
Na Santa Cruz zijn we naar Samaipata gegaan. Een dorpje op ongeveer 3 uur rijden van Santa Cruz. Samaipata is een beetje een apart dorp met veel oudere, buitenlandse hippies. Je merkt dat dit niet zo goed mengt met de lokale bevolking dus het was niet echt een super gezellig dorp..
Wel ligt het dorpje in een erg mooie omgeving met veel bergen een jungle. Ideaal voor een grote wandeling dus! Helaas viel een broodje shoarma bij Adriaan en Thomas erg slecht en moest de wandeling een paar uur ingekort worden. Dokter Ellen kwam natuurlijk goed van pas en zij heeft de plaatselijke farmacia leeg gekocht.
Vanaf samaipata zijn we met het snelle reis tempo van ellen en Thomas meegegaan..een goed excuus om een vlucht van Santa Cruz naar Sucre te boeken. Na een uurtje vliegen kwamen we aan in Sucre, een totaal ander landschap en een totaal andere stad. Sucre is een erg mooi en sfeervol stadje, de witte stad van Bolivia. We hebben hier genoten van de stad en de zon! Sinds Sucre is het elke dag strak blauw geweest dus we kunnen lekker genieten van de zon! Door de hoogte is het s avonds en in de schaduw wel altijd vrij koud. In Sucre hebben we poging 2 gedaan voor een stoere wandeling maar helaas bleek Adriaan nog niet beter.. Gelukkig waren we wel fit genoeg voor onze eerste Spaans les! Sindsdien niet heel actief meer geleerd maar de goede voornemens zijn er zeker nog..
Vanaf Sucre zijn we naar Potosí gegaan. Dit is een stad op hoogte, 4000 meter is even wennen... Slecht slapen en steeds buiten adem hoort er inmiddels helemaal bij hier. In Potosí kon je de mijnen in. Mij trok dit totaal niet..kleine donkere gangen vol stof.. Maar Adriaan is natuurlijk wel een kijkje gaan nemen, terwijl ik met andere reizigers naar een hotspring in de buurt ging. Twee uiterste maar voor allebei een leuke dag. Na Potosí gingen we door naar Tupiza want in Tupiza kan je..paardrijden! Het landschap is er daar fantastisch voor, echt een wild west omgeving. Adriaan had iets meer moeite om hiervan te genieten want die was er zeker van dat zijn paard s morgens was op gestaan met het idee om het dood te maken. Gelukkig kon ik hem goed gerust stellen('waarom schudt ie met z'n hoofd?!' 'dan gaat ie je er af gooien'). Achteraf vond ie het gelukkig wel leuk.
Vanaf Tupiza hebben we een 4 daagse toer over de zout vlaktes, woestijnen en Andes van Bolivia gedaan. Deze liggen in zuid Bolivia en naast de zout vlaktes zijn er ook prachtige bergen, gekleurde meren, vulkanen, lama's, flamingo's en struisvogels. Deze toer is een van de mooiste dingen die we ooit hebben gedaan! In een 4x4 rij je door dit landschap en elk kwartier ziet het er weer compleet anders uit. Echt prachtig! S avonds was het afzien (-20 graden en 4300 meter hoogte zorgen voor een slechte nacht) maar dat mocht de pret niet drukken! We hadden een erg leuke groep met reizigers (2,5 maand is echt niet lang..iedereen reist hier minimaal een jaar..genoeg nieuwe reis ideeën op kunnen doen dus) en leuke gidsen die voor veel informatie en goed eten zorgden. Onze Engels sprekende 'gids' was voor het eerst mee en hij was dan ook regelmatig kwijt omdat hij als laatste nog foto's stond te maken.. De boze blikken van de chauffeur/gids zorgde voor goed vermaak in de auto.
Na deze dagen back to basic waren we erg toe aan een douche en lekker eten. Hoewel we gesloopt waren, zijn we maar direct met de nachtbus naar La Paz gegaan, want in Uyuni was totaal niets te beleven. Onderweg hebben we heerlijk geslapen terwijl we over enorme bergen richting La Paz reden. Nu dus in La Paz waar we Thomas en Ellen nog even hebben gezien en hun laatste avond fancy hebben gegeten (Frans!). Zelf zetten wij dit nog even voort want worteltjestaart en goede koffie kom je niet zomaar tegen in Bolivia! In La Paz wat meer over de cultuur te weten gekomen door een wandeltocht door de stad, langs markten en heksenwinkeltjes inclusief lama foetussen ter offering. Vanaf La Paz gaan we morgen naar Copacabana en Isla del Sol, bij het Titicacameer. Dat belooft weer een nieuwe variatie van het Boliviaanse landschap en veel zon. Helaas dan alweer de laatste dagen in Bolivia want daarna gaan we naar Peru!
Hoe is het in Nederland? Ook lekker aan het genieten van het tropische weer?

Foto's volgen misschien nog op waarbenjij.nu maar dat is voorlopig nog niet gelukt dus voor illustraties kan je er altijd naar vragen op Whatsapp:)

• 13 Juni 2015 - 01:14

Fay:

Blij om tevoren dat het paard Adriaan niet heeft dood gemaakt en dat je ook in Bolivia worteltaart hebt kunnen vinden! Leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben, nog best een strak schema. Heel veel plezier daar en succes met de Spaans lessen! Xx

• 13 Juni 2015 - 10:02

Clara:

Mooi verslag van jullie eerste weken , in hoog tempo veel mooie dingen gezien !!
    Maar ook aanslag op het lichaam , als ik het goed lees . Darmproblemen bij laag zuurstofgehalte , dat vraagt ook eea van je hart ! Dus ,nu maar even uitrusten op Isla del sol .Hier nog steeds mooi weer ,een heel gedoe met vluchtelingen aan de frans-italiaanse grens ,menton , die opeens en masse arriveren ,en worden tegengehouden ! Een dwaze strategie , het rode kruis is aanwezig en amnesty houdt het ook in de gaten .
    Goede reis verder en enjoy .

• 13 Juni 2015 - 10:58

MELK:

Wat een prachtig verhaal met geweldige avonturen. Zoals je het beschrijft leven we helemaal met je mee. Ik moest na het lezen van het shoarma verhaal meteen naar de wc!!
    Gisteren hier boven de 30 graden en nu de helft en regen. Als dit zo doorgaat, dan komen we een paar weken met jullie mee reizen. Super jullie tocht en op naar de volgende avonturen. Heel veel liefs xxxxxxx MELK

• 13 Juni 2015 - 13:26

Margo:

Hahaha, heerlijk om te lezen Maya! Met name jullie paardrijd avontuur... Gelukkig leven jullie nog;)! Geniet ervan samen!

• 13 Juni 2015 - 14:58

Sjoerd:

Kan niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben van Adriaan als gaucho :) topverhaal en ga zo door! Niet te dicht bij Chili in de buurt komen, gaat Adriaan nog voetbal kijken daar ook...

¡Vamos!

• 13 Juni 2015 - 21:49

Roelof:

Mooi verhaal jongens! Al veel beleefd in zo korte tijd. Adriaan, paarden hebben een hekel aan ons,.. Gewoon in principe,.. Je grootvader kon er in Indonesie ook niks mee,.. Als de berijder was afgestapt om hem te groeten ( ja, zo ging dat in die koloniale tijd, immers de berijder mocht niet boven de baas uitsteken,..) dan probeerde het paard opa te grazen te nemen. Maar er was ook nog een ponypark Slagharen,..de pony ging niet meer verder en probeerde in mijn knieschijven te bijten,.. Alle ponys liepen gewoon hun rondje,. Ik moest ontzet worden door de verzorgers,. Ik blijf uit de buurt van paarden, want ook tijdens het vissen aan het haventje, werd je grootvader door een paard in het water geduwd en het brood uit de vistas gegeten,.. Maar ik vond je heel stoer als gaucho met beenkappen!,

• 16 Juni 2015 - 10:22

Lotte:

Goede verhalen, het klinkt gaaf en avontuurlijk! Veel plezier nog! xxx Lotte

• 19 Juni 2015 - 20:08

Tamara:

Klinkt als een groot avontuur!! Bijzonder te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken, jullie hebben vast al een hoop 'pictures for the mind' gemaakt! Geniet van alles, benieuwd naar je volgende verhalen xxx

• 20 Juni 2015 - 15:15

Sjoukje:

Halloah! Ik zat al tijden te wachten op een bericht, want ik had verwacht dat het via fb wel gemeld zou worden maarrr even googlen en blijkt dat er allang een berichtje op staat! Wat leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben! Echt allemaal hele herkenbare verhalen! Die tour over de zoutvlaktes heb ik eigenlijk precies zo gedaan, maar dan andersom! Tof he.. en de lama foetussen in la paz. Isla del sol en lake titicaca vond ik ook erg mooi, dus ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
    Hier is het uiteraard heerlijk weer nu jullie weg zijn, elke dag 30 graden, strak blauwe hemel en vanwege het mooie weer mocht ik gewoon elke dag om 12u naar huis van m'n stagebegeleiders! Oja en ze delen gratis McFlurry M&M uit vanwege de hittegolf! Echt het paradijs hier.. Grapje natuurlijk!

X