Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Peru

Door: Adriaan Koopman

Blijf op de hoogte en volg Maya

10 Juli 2015 | Peru, Lima

Beter laat dan nooit..

Na het vorige verslag gingen we naar Copacabana aan het Titicacameer. Het meer is zo ontzettend groot dat je het gevoel hebt aan zee te zitten, maar we waren nog steeds op 3800 meter hoogte. We hadden een prachtig en origineel appartementje met geweldige uitzicht op het meer en het dorpje. Na een dag besloten we toch nog maar een nacht te blijven en nog even te ontspannen in de hangmatten en de hottub. Op Isla del Sol hebben we een prachtige wandeling gemaakt over het hele eiland, langs stranden, baaien en Inca ruïnes. Daarna was het na 3 weken echt tijd om Bolivia te verlaten. Langs het meer zijn we met de bus naar Puno (Peru) gegaan. De grensovergang was extra spannend want in de bus zagen we vlak voor de grens een drugsspuit liggen..goed voor de gemoedstoestand van Maya.. De volgende dag zijn we met de trein naar Cuzco gereisd. Dit was een prachtige rit van 10 uur in een luxe, maar zeer trage trein met lunch, snacks etc. Cuzco is een mooie stad waar we vooral van het eten hebben genoten. Vanuit Cuzco zijn we naar Machu Picchu gegaan. Eerst een stuk in de auto, over een enorme berg van 4800 meter met slecht zicht ivm de wolken en naast de weg een flinke afgrond. Gelukkig was het erg geruststellend dat de chauffeur bovenop nog even een kaarsje aanstak op een goede afloop. Daarna liepen we langs het spoor en de rivier naar een dorpje aan de voet van de berg waar de ruïnes op liggen. De volgende dag om 4 uur op om de klim te maken. Vanaf 6u tot 13u daar geweest, het is prachtig. Echt heel bijzonder hoe het daar gelegen is, op 2300 meter hoogte en midden in de jungle. Rare jongens die Inca's. Na Cuzco met de bus doorgereisd naar Arequipa. Weer een mooie stad, ook weer met Spaans-koloniale invloeden. Vanuit Arequipa hebben we de Colca Cañon verkent, de diepste ter wereld. Onderweg condors van dichtbij gezien. Op dag 1 een langzame afdaling in de canyon, om snachts in een soort oase aan de rivier te slapen, met een zwembad gevuld met door vulkanische activiteit verwarmd water. Op dag 2 de canyon weer uit, opstaan om 4 uur, om vervolgens in 2 uur 1200 meter te klimmen. Dat was wel even zwaar, maar toen we boven gaf het wel een kick. De canyon is spectaculair! Het ontbijt ging er goed in. Vanaf Arequipa namen we de bus via Nazca (van de Nazca-lines) naar Huacachina genomen, een oasedorpje om een meer, midden in de zandduinen van de woestijn. Heerlijke ceviche (rauwe vis in limoen) gegeten en eind van de middag in buggy's door de woestijn gecrost (we werden gereden). De 'chauffeur' (coureur) stortte ons van duinen, schudde ons door elkaar en reed ontzettend hard. Tussen de ritjes door zijn we met een soort surfplank van een aantal duinen afgegleden. Ook daarmee haalden we hoge snelheden en soms moesten we wat zand happen. Na Huacachina zijn we naar Paracas aan de kust getrokken waar we in hoog tempo een nationaal park hebben verkend en in de avond een landhuis hebben bezocht waar in het verleden veel slaven werden gehouden, binnengesmokkeld via lange (30 km) ondergrondse tunnels.
Die avond nog kwamen we aan in Lima. Lima hebben we in anderhalve dag verkend, deels op de fiets. Een grote stad, maar niet erg levendig. Vanaf Lima zijn we vervolgens in een keer met de bus naar Guayaquil in Ecuador gereisd (de vliegtickets waren nogal aan de prijs). Maar met een slaappil is zelfs een bus van 26 uur! nog redelijk te doen. In Guayaquil is niets te beleven, dus hadden we een hotel met zwembad genomen om wat te ontspannen na de busreis, en voordat we naar de Galapagos eilanden vlogen! Jaja, daar gaat ons volgende verslag over. We zijn daar namelijk inmiddels en hebben er net een cruise op zitten van een week. We willen niets verklappen, want dat lezen jullie in het volgende verslag, behalve dan dat t fantastisch was!

• 12 Juli 2015 - 10:47

Lotte:

Het klinkt weer geweldig allemaal! :) En ik ben natuurlijk benieuwd naar jullie volgende verslag!

• 17 Juli 2015 - 00:34

Ysbrand:

Weer erg leuk om te lezen!! Herkenbare verhalen, halen ook bij mij weer veel mooie herinneringen boven... :)
    Zo te horen hebben jullie het ook goed naar de zin!
    Veel plezier nog!!