Laos en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Laos en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Laos en Phnom Penh

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maya

10 Juni 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

heeey allemaal!

Hoe is het in NL? Wij zijn nu bij de grens van cambodja en laos, duurt natuurlijk uuuuuren, dus eindelijk even tijd om waarbenjijnu te updaten:)
Dat we nu bij de grens zijn betekend dus dat we vandaag laos verlaten:( Echt jammer want het is zo'n mooi land,, hele leuke mensen en heerlijk eten! Maar we hebben echt veel gezien, dus tijd voor het volgende land.
We zijn dus begonnen in het noorden: Huay Xai. Daar hebben we de gibbon experience gedaan; met kabelbanen door de jungle en slapen in een boomhut. Was erg leuk maar wel veel beesten hoor (mega grote wespen, ratten, spinnen enz in de boomhut..). Maar, we hebben wel gibbons gezien en dat is erg zeldzaam! Die kabelbanen waren ook echt super mooi; soms wel 500 meter lang en meer dan 100 meter boven de grond! We hebben er hele mooie filmpjes van dus die zien jullie wel als we terug zijn.
Daarna 2 dagen met de slow boat over de mekong naar Luang Prabang. Echt een hele mooie tocht en ook heel chill op de boot:)(ipv door de bergen met de bus). Luang Prabang is een super mooi stadje. Daar hebben we rond gereden op een scooter, lekker gegeten, naar watervallen geweest, naar grotten geweest, s morgens vroeg bij de monnikken gekeken die dan door de stad lopen en van de bevolking rijst krijgen, en..ipv uitgaan gaat iedereen hier naar de bowlingbaan! Dus dat was natuurlijk ook een groot succes;)
Na een paar dagen Luang Prabang zijn we verder naar het zuiden gegaan, naar Vang Vieng. Dat is het Bali(Kuta) van Laos, met openlucht disco's en tuben! Dan ga je in een binnenband van een tractor de rivier af, en om de 20meter is weer een bar, waar je dan wat kan drinken. Was erg grappig, maar 1 dag was wel genoeg;)
Daarna terug naar Vientiane gegaan, want daar wilde we naar het national park. Daar leven ongeveer 40 wilde olifanten dus die wilde we graag zien. De weg erheen was een hele belevenis, met een local bus, en dan in de middle of nowhere uitstappen om op zoek te gaan naar het dorpje. Maar in het dorpje was alles wel goed geregeld en was de tour snel geregeld. 2 Guides gingen met ons mee en maakten eten (super lekker Lao eten). 'S nachts sliepen we in de olifantentoren, een soort boomhut. Helaas hebben we geen olifanten gezien, maar de tocht door het park, douchen onder een waterval, lekker Lao eten en aardige gidsen maakte het toch een leuke tocht.
'S avonds meteen een sleeping bus naar Pakse(zuid laos) genomen. Heel chill, gewoon 10u geslapen in een bed in de bus, ideaal!
We kwamen 's morgens aan in Pakse waar we een scooter hebben gehuurd om naar het Bolaven Plateau te gaan. Dat ligt op 1300 meter hoogte dus was lekker koel en heel anders dan de rest van Laos. Maar ook daar weer veel watervallen(120m hoog!). De volgende dag wilde we een hele mooie dirt road over die beschreven stond in de Lonely Planet. Het leek ons wel al een beetje avontuurlijk, want het was 70km en het had de dag ervoor wel wat geregend dus we waren een beetje bang voor te veel modder..Het bleek allemaal nog veel erger dan verwacht, en nog meer regen veranderde de weg in een modderstroom. Na 10km ofzo maar terug gegaan en even koffie gedronken om te wachten tot het droog werd. Het koffie tentje was van een nederlander en hij vroeg waar we vandaan kwamen. Toen we vertelde dat we over de dirtroad wilden moest hij erg hard lachen en vertelde dat dat eigenlijk niet mogelijk is in het regenseizoen. Dat hadden we dus al gemerkt. Dus dan maar terug naar Pakse, wat nog een hele leuke stad bleek met een leuke markt enz.
Daarna naar 4000 islands gegaan, dat zijn hele mooie eilanden in de mekong. Lekker van de zon genoten en een beetje rond gefietst (jaja, fietsen ipv met de scooter;)). En nu zitten we dus bij de grens te wachten (als ik dit op internet zet zitten we natuurlijk al in Phnom Penh, Cambodja, want hier is natuurlijk geen internet).

We zijn nu dus in Phnom Penh. Wat een grote, slordige Aziatische stad zeg! Maar gelukkig zijn we het wel een beetje gewend(het lijkt erg veel op Bandung) dus we kunnen er goed tegen. Allemaal leuke barretjes en belangrijke bezienswaardigheden(morgen naar de killing fields..) om hier in de buurt te zien dus we blijven hier 2 dagen.

Nou, ben benieuwd hoe het met jullie allemaal is! Groetjes!

• 10 Juni 2011 - 10:16

Tamaar:

Heeee! Wat heerlijk om te lezen, al die belevenissen en avonturen! En dat je het samen met Adriaan kan 'delen' maakt het nog leuker. Hier alles oké heel veel mooie zonnige, warme dagen gehad maar ach vergeleken met wat jij daar doet en ziet is zon in Nederland natuurlijk helemaal onbelangrijk!;) veeel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal:) xxxx

• 10 Juni 2011 - 10:17

Tamaar:

Ohja! Cambodja = gefrituurde vogelspinnen eten?! ;)

• 10 Juni 2011 - 13:25

Lydia:

Hey lieverd, altijd fijn om je weer bericht te krijgen uit al die verre landen waar jullie ronddolen. Wat een avonturen... dirt road, ik stel me daar iets heel vies bij voor.
    Ben benieuwd hoe je de killing fields ervaart, dat lijkt me echt iets onvoorstelbaars om daar rond te lopen.
    veel liefs voor jullie beiden

• 10 Juni 2011 - 16:23

Claire:

Hey!
    Klinkt wel weer geweldig allemaal. Volgens mij moet het in het echt er nog veel mooier eruit zien dan ik kan bedenken. Ach, wel lekker om te lezen om eventjes weg te dromen tijdens het maken van de laatste dingen voor dit jaar ;)..
    Tot het volgende avontuur!
    Xx

• 10 Juni 2011 - 18:35

Marije:

Waaaauuuw, wat een avonturen beleven jullie allemaal zeg! En wat mij vooral zo verbaasd is dat het allemaal zo lekker in elkaar overloopt, dan kom je ergens aan en kan je gelijk een tour regelen en als je terug komt kan je direct een bus ergens anders heen regelen. Heel erg fijn voor jullie en wat grappig dat dat cafe van een Nederlander was! Hier gebeurt niet heel veel spannends, oh ja, janick (je bijles kindje) is aangereden en heeft een gebroken pols en been dus komt voorlopig helemaal niet meer. Maar verder niks spannends :). Verder wens ik jullie heel veel plezier nog! xxx

• 10 Juni 2011 - 19:18

Clara:

Lieve Maya,wat een avonturen en wat zien jullie weer veel van de wereld ,op brommers,in boomhutten ,kabelbanen ,local -en sleepbussen /op de boot op de Mekong, met ook veel (recente)geschiedenis in deze landen /in vietnam ligt wat dat betreft ook nog heel wat .Veel plezier ,veel kussen ,ook voor de
    adriaan ,liefs,clara

• 10 Juni 2011 - 20:23

Roelof:

Hallo lieverds! Het leest als een spannend jongensboek en met de ogen dicht, probeer ik het mee te voelen en te zien. Dat lukt slecht, alleen Vietnam ken ik een klein beetje. ( heel lekker eten!) Echt geweldig wat jullie allemaal zien! Wij zijn nu een week aan het werk en het bevalt dus niet. Koud en nat en een enorme tegenstelling in vergelijking met Italie. Maar goed, nog maar 3 weekjes en dan gaan we weer,..Geniet, hou de kop er bij we zijn benieuwd naar de volgende verhalen,

Kussen,

Roelof

• 10 Juni 2011 - 20:27

Oma Annelies:

ben helemaal met jullie meegereisd!
    wat een geweldig verslag en al die avonturen,die jullie samen beleven,daar kan geen ijsje van van Dam tegen op.
    Ga samen lekker door met genieten en
    ik hoop tot ziens deze zomer op de boot.
    Liefs Oma Annelies xxx

• 11 Juni 2011 - 09:18

Fay:

Klinkt super zeg! Jullie hebben ook echt al veel gezien en gedaan! Jammer dat het niet lukt om foto's op je waarbenjij.nu te zetten, ben benieuwd naar foto's van de Gibbon experience enz. Spinnen en ratten in je boomhut is wel verschrikkelijk zeg! De killing fields lijken me ook wel indrukwekkend zeg. Haha en tegen jullie avonturen kan inderdaad geen van Dam ijsje op, zelfs geen Beiaart ijsje ;) Geniet er van! xxx

• 11 Juni 2011 - 10:08

Lotte:

Jemig wat klinkt dat allemaal als een heerlijk avontuur zeg! :) Echt gaaf om op zoveel plekken te komen en zoveel mooie dingen te zien. En fijn om te horen dat het allemaal goed gaat daar. Hier gaat ook alles goed hoor, laatste weekjes voor de vakantie!
    Veel plezier in Cambodja! liefs Lotte

• 13 Juni 2011 - 15:24

Rianne:

Klinkt allemaal super goed!! Ben ook heel benieuwd naar alle foto's. Doe voorzichtig, maar geniet vooral!
    xx Rianne

• 15 Juni 2011 - 10:34

Danka Oosterhof:

wauw klinkt allemaal prachtig!! Ben zoo benieuwd naar de foto's en video's. Hier in Nederland gaat het goed, heb 1 juli IFM maar gaat helemaal goed komen.. HEEL heel veel plezier nog en groetjes aan Adriaan..
    Kus

• 24 Juni 2011 - 19:06

Sammy-Jo Liefveld:

Lieve Maya!! even een kort berichtje, want ik stuur je zo een mail! je reis klinkt echt geweldig! ik kan niet wachten tot ik alle foto's kan zien:) groetjes aan Adriaan!
    en geniet er nog van!!
    Xx