Bandung,Yogya(papa en mama), Kalimantan - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Bandung,Yogya(papa en mama), Kalimantan - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Bandung,Yogya(papa en mama), Kalimantan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maya

22 December 2009 | Indonesië, Bandung

Heeey allemaal!
Even een korte samenvatting van onze reis tot nu toe. Papa en mama zijn eerst een weekend in Bandung geweest. We zijn één dag naar Lembang geweest, naar de vulkaan. Iedereen vond het erg mooi en we hebben zelfs nog zwarte apen gezien in het bos daar! Daarna naar Kampung Daun geweest voor heerlijk Indonesisch eten. Verder heeft papa gegolfd met adriaan, mama en ik hebben een lekkere massage gehad in het hotel en we zijn naar de universiteit geweest. Op dinsdag ochtend zijn papa en mama met de trein naar Yogyakarta gegaan en die week heb ik al mn tentamens gemaakt. Op woensdagavond hadden we nog een etentje met het weeshuis en hebben we 2 laptops en rond de 50 boeken gegeven. De boeken die ze hadden gevraagd waren van Time Life en moesten geimporteerd worden omdat verder bijna alle kinderboeken in Indonesie op de islam gebasseerd zijn. Het was echt heel leuk om te zien hoe blij ze er mee waren en de kinderen hebben de hele avond met hun neus in de boeken gezeten! Dus iedereen die gedoneerd heeft, heel erg bedankt! En als ik weer thuis ben zal ik jullie er nog een uitgebreider mailtje over sturen.
Papa en mama vermaakten zich ondertussen prima in Yogyakarta. Ze hadden een heel leuk hotel en er is daar natuurlijk veel te doen. Ze zijn naar de Borobodur, het Sultanspalace en Prambanan geweest. Verder hebben ze gezwommen en lekker gegeten.
Vrijdag zagen we elkaar weer in Jakarta en zaterdag vroeg zijn we naar Palangka Raya in Kalimantan gevlogen. Daar zaten we in een huis van een vriend van mama. Het was een heel mooi huis maar al een tijdje niet bewoond en daarom kwamen we een paar leuke beestjes tegen in het huis..(spinnen!) In Rungan Sari zijn we naar een orang utang park in de buurt geweest waar we de orang oetangs eigenlijk alleen achter glas konden zien. Maar de orang oetangs zaten los in het bos en kwamen over de hekken geklommen toen we er langs liepen. Echt super schattig!(en een heel klein beetje eng want ze zijn toch best groot) Ze zwaaiden met lianen over ons pad heen en volgden ons als we weg liepen. Zo schattig want ze waren echt een show aan het opvoeren en aan het poseren voor de foto's. Wat bijzonder om die beesten daar te zien, en wat zielig dat de orang oetangs met uitsterven worden bedreigd.
Na drie dagen in Rungan Sari zijn we door gegaan naar Banjarmasin. Dat is een stad aan de zuid kust van Kalimantan. De eerste dag hebben we een beetje door de stad gelopen. De tweede dag zijn we 's morgens om half 6 naar de floating market gegaan. Dat is een markt op het water, iedereen heeft zijn bootje volgeladen en koopt/verkoopt groente en fruit. Echt een heel mooi gezicht!
Daarna zijn we nog naar makaken eiland gegaan. Dat was een eiland midden op de rivier, vlakbij de stad. Het hele eiland zat vol met apen, en hoewel ze best schattig zijn, zijn ze vooral erg brutaal en irritant. 's Middags zijn we nog naar twee moskeeen geweest. De eerste moskee konden we alleen van de buitenkant bekijken omdat die werd gerestaureerd, de tweede moskee konden we ook in(als we onze sjaal als hoofddoek omdeden). Iedereen was erg enthousiast dat we de moskee in wilden en we kregen een hele rondleiding. Leuk om in een moskee in Indonesie geweest te zijn. Vanmiddag gaan we nog naar een eiland met dutch longnose apen, we hebben geen idee hoe die eruit zien dus we zijn benieuwd!
Kalimantan is heel anders was dan alle andere eilanden waar ik ben geweest. Het is veel armer en de mensen leven er veel simpeler, maar iedereen is super aardig en erg behulpzaam. Alhoewel er voor onze begrippen toch nog veel natuur is, is het natuurlijk wel duidelijk dat het oerwoud steeds kleiner wordt. Alle bomen in de rivieren bij Banjarmasin zijn een duidelijk teken dat het toch echt wel een erg groot probleem is. Het is natuurlijk wel een moeilijk probleem want door de armoede doen mensen alles om aan geld te komen, ze hebben niet zoveel andere opties en kunnen/willen daarom niet zoveel rekening met het milieu houden. Hopelijk helpen alle projecten hier in de omgeving en kan het oerwoud behouden worden.
Morgen vertrekken we naar de Gili eilanden en dan eindigen we de reis met papa en mama in Ubud op Bali. Jullie allemaal een hele fijne (witte?) kerst! Nog even voor de duidelijkheid, papa en mama zijn de rest van de tijd in Indonesie bereikbaar op het nummer: +31614129410 en mijn Nederlandse nummer hier is: +31639438753. Als ik een smsje stuur, niet beantwoorden want ik stuur smsjes met mijn Indonesische nummer. Dus terug sturen naar mijn Nederlandse nummer. Nou allemaal een hele fijne kerst!
xxxxxxxx

  • 23 December 2009 - 13:36

    Tamaar:

    Klinkt weer super allemaal! Ben benieuwd naar de foto's. Je reis was al heel bijzonder, maar om ook een stukje samen met je ouders én adriaan mee te maken moet ook erg leuk zijn! Heel veel plezier op de Gili eilanden en natuurlijk ook op bali!!! Fijne kerst! Bij jullie vast geen witte, hier is dat nog de vraag...
    Liefs xxx tmaar

  • 23 December 2009 - 15:39

    Claire:

    Jeetje wat heb je toch weer veel gezien!
    Het is hier inderdaad een wit (al begint het alweer te smelten).. komt mij wel weer een beetje goed uit, want anders kan er morgen niet komen op mijn verjaardag :D...
    Jij (jullie) nog veel plezier verder!

    Xx

  • 24 December 2009 - 10:10

    Bartels-lindeijer@si:

    Leuk,jouw verslag,waar nu Adriaan,papa en mama bij zijn.
    Ik wens jullie een fijne
    vakantie toe!
    Een bijzondere Kerst en Nieuw jaars viering,al zal dat zonder sneeuw moeten.
    Want de sneeuw ligt allemaal hier in Heemstede!
    Nadat ik op 14 december 2 dagen,na strenge nachtvorst [min 7 graden]de
    autoruiten heb schoon moeten krabben,omdat ik weg moest
    heb ik daarna nog 5 dagen,elke dag ongeveer 5 tot 8 c.m.sneeuw van de auto geveegd.Het leek hier wel een wintersport gebied.
    De sneeuw schuiver kwam geregeld langs net als de strooiwagen.Alles was ontregeld,mijn buurvrouw
    zou naar haar kinderen in
    Oostenrijk gaan,maar de weg naar Schiphol was een
    chaos er werd ook niet meer gevlogen,treinen reden niet meer.Maar dat
    hebben jullie misschien al gehoord of gelezen??
    Ik ga ook niet naar buiten.
    Erik komt mij morgen 1'kerstdag halen.Fay en Remy komen ook,leuk he?
    Vanmiddag gaat het ijzelen,brrrrr.Een andere buurvrouw van mij,is 2 dagen geleden buiten uitgegleden en heeft haar arm gebroken.
    Ik hou nu op,want ik moet nog verder met mijn 'schema'.
    Liefs en tot mails.
    Dikke kus voor allemaal

    Oma Annelies xxxxxxx

  • 02 Januari 2010 - 13:41

    Lotte:

    Oepsie volgens mij heb ik wel geantwoord... :P omdat ik niet wist van wie het was.. of het was van iemand anders aan de andere kant van de wereld :P
    Veel plezier nog de laatste maand! XX Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Maya

Ik ben Maya Hendriksen. Ik zit nu in het tweede jaar van IB&M aan de RUG en ga in augustus naar Indonesie. Daar zal ik een half jaar in Bandung studeren en reizen. Ik heb er heel veel zin in en zal proberen deze weblog zoveel mogelijk bij te houden.

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 31755

Voorgaande reizen:

26 Mei 2015 - 07 Augustus 2015

Zuid Amerika

07 Mei 2011 - 23 Juli 2011

Maleisie, Laos, Cambodja, Vietnam en Thailand

06 Augustus 2009 - 02 Februari 2010

Studeren in Bandung

Landen bezocht: