Studie en weekendje Pangalengan - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Studie en weekendje Pangalengan - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Studie en weekendje Pangalengan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maya

12 Oktober 2009 | Indonesië, Bandung

Heey allemaal,

Nou ik ga mn goede voornemen doorzetten hoor, ik ga (bijna) elke week wat schrijven:)
Deze week zijn we natuurlijk weer begonnen met studie. Hoewel ik er echt geen zin in had is de eerste week toch wel meegevallen. De lessen waren iets minder zinloos dan de weken ervoor, waarschijnlijk omdat de tentamenweek dichterbij komt. Afgelopen week dus de hele week naar college geweest. We zijn nu ook (eindelijk) begonnen met Bahasa Indonesia dus dat is wel leuk! Jammer dat de dagen nu wel erg lang zijn. Op dinsdag en woensdag van 8 uur tot 3 uur en op donderdag van 8 uur tot 4 uur! Erg lang dus maar gelukkig nog wel steeds maar 3 dagen en dus tijd voor een weekendje weg:) Dit weekend zijn we naar Pangalengan geweest. Dat is een plaatsje 2 uur ten zuiden van Bandung. Wel was het mooi dat ons hotel midden in de theeplantages lag. We hadden er niet zo goed over nagedacht dat de dorpen buiten Bandung zwaarder getroffen waren dan de stad zelf. Toen we aankwamen in Pangalengan duurde het dan ook even voordat we ons realiseerde dat de tentenkampen een gevolg was van de aardbeving. Ongelofelijk hoeveel huizen er daar schade hadden door de aardbeving. Ook een gebouw dat bij ons hotel hoorde had bijna geen dak meer. Wel confronterend om te zien, maar in dit dorp leek alles wel redelijk goed geregeld. Er werd hard gewerkt om de huizen weer opnieuw op te bouwen en overal stonden tenten van het rode kruis. Wij zaten zelf 10 minuten buiten het plaatsje midden in de theeplantages.
De eerste dag zijn we naar een vulkaan geweest. We dachten dat de vulkaan wel redelijk in de buurt van het hotel was en dus dachten we dat we daar wel even heen konden met de Angkot. Helaas bleek de vulkaan iets verder weg.. 5 Angkots en 3 uur later wilde we bijna de moed opgeven. Niemand sprak engels en we hadden geen idee waar we heen moesten. Gelukkig zat er toen een jongen in de Angkot die wel engels sprak. Hij was de manager van een soort speeltuin aan de voet van de vulkaan dus hij zou ons daar wel even heen brengen! Echt heel relaxed! Toen we daar aankwamen eerst wat gegeten en toen met een auto die de jongen had geregeld de vulkaan opgereden. In de vulkaan was een groot super blauw meer met zwavel water. Op zich was de vulkaan wel mooi maar die in het noorden van Bandung, bij Lembang was toch wel mooier. Toen we terug gingen zijn we nog even langs de speeltuin van die man geweest. Eerst even met onze voeten in de hotsprings gezeten en thee gedronken. Een soort ginger kaneel thee, echt super sterk maar wel lekker! Daarna gingen we in een hele grote plastic bal. Daar moest je dan in gaan staan en dan bliezen ze hem op. Daarna kon je dan over het water lopen, tenminste dat was het idee. Het bleek echt onmogelijk om vooruit te komen. Het zijn wel leuke filmpjes geworden:)
Als laatste zijn we nog op een parcours gaan rijden met quads! Dat was echt heel gaaf! Nadat Nicole door het hek heen was gereden was ze er maar mee gestopt. Danka en ik hebben ons even lekker uitgeleefd. We hebben er zelfs spierpijn van gekregen. Die jongen heeft ons ook weer terug gebracht met de Angkot naar Pangalengan.
De volgende dag regende het.. Gelukkig had Bimbi(student van de universiteit) voor ons gossip girl seizoen 1 gekocht dus we hebben ons niet verveeld! Heerlijk even een dagje niks doen..
De laatste dag zijn we met iemand van het hotel naar een Indonesische markt gegaan. Daar hebben we wat typische Soendanese gerechten geprobeerd en vogeltjes gekocht. Zo zielig om te zien, allemaal hele kleine vogeltjes die ze hebben gevangen en verkopen. In het wild worden de vogeltjes wel een paar jaar oud, maar als ze gevangen zijn gaan ze binnen een week dood. Natuurlijk is het geen oplossing voor het probleem op lange termijn maar we vonden het zo zielig dat we alle vogeltjes hebben gekocht voor 4 euro in totaal. Echt schattig om te zien dat alle vogeltjes meteen de kooi uitvlogen en in de bomen gingen zitten. Hopelijk waren er een paar mensen die zich nu realiseren dat het niet goed is om dit soort vogels te vangen. De man had beloofd het nooit meer te doen maar dat geloven we natuurlijk niet. Wel vond de man van het hotel het heel goed van ons en hij heeft geprobeerd het de mensen op te markt uit te leggen. En hij heeft beloofd de vogels te voeren en op te letten of er weer vogeltjes verkocht worden. Daarna zijn we langs de thee plantages gegaan. Daarna heeft hij ons de theefabriek laten zien. Hier worden onze AH pakjes thee geproduceerd, en natuurlijk ook Pickwick etc. Echt leuk om dat eens te zien! En wat een werk zeg! Veel dingen gebeuren nog gewoon met de hand. Manden met thee worden vol geschept en daarna naar de volgende machine gebracht. En dan te bedenken dat de mensen gemiddeld 40 dollar verdienen! Voor 80 kilo thee plukken krijgen ze $1,60! Maar de mensen zelf zijn daar wel tevreden mee geloof ik, ze hoeven geen huur te betalen en medische zorg is gratis. Toch apart dat bijna alle opbrengsten naar de regering gaan.
Inmiddels weer terug in Bandung en begonnen met studeren, het werd eens tijd… Deze week zal er dus wel niet veel spannends gebeuren want we hebben nog een boek open gehad, en aangezien we volgende week 4 tentamens hebben moeten we echt eens aan het werk. Ik heb medelijden met iedereen in Groningen die al weken in de UB zit te blokken! Succes!!;) Xxx
Ps: Mooie paraplu heb ik he?;)

• 12 Oktober 2009 - 10:18

Tamaar:

Heerlijk verhaal weer! Geweldige paraplu idd:D en wat een goede daad dat jullie die vogeltjes allemaal hebben gekocht en hen de vrijheid hebben gegeven. Hopelijk leren de mensen daar er iets van maar daar zou ik ook aan twijfelen.. Die theefabriek klinkt idd interessant! en wat is nou de echte thee; lipton of pickwick;). nu dan toch eindelijk aan de studie? het moest er eens van komen;) maar nog altijd een stuk relaxter dan back home in groningen! je hebt het maar zwaar...;) xxx

• 12 Oktober 2009 - 10:54

Lydia:

ha maya,

fijn al die berichten van jou. 1 ding: je leven is niet saai!
    en bijzonder van die vogeltjes, goede actie hoor, hebben ze toch weer de vrijheid geproefd... maar inderdaad, of dit iets verandert..
    en ook bijzonder dat je toch overal weer wordt geconfronteerd met de gevolgen van het natuurgeweld. wat dat betreft ga je Indonesie en ook ons eigen landje wel heel anders zien, denk ik. zo veilig en georganiseerd als wij het hier hebben.

heel veel succes met studeren, benieuwd hoe het zal gaan met de tentamens (zal vast ook anders zijn dan hier)

xxx

• 12 Oktober 2009 - 11:49

Claire:

Leuk om weer te lezen! En goed dat je het nu bij houdt ;).. haha...
    Is toch wel een leuke afleiding om jouw avonturen te lezen, terwijl ik nu op de universiteit keihard ;) aan het bikkelen ben :P...
    Tot het volgende berichtje!

• 12 Oktober 2009 - 18:22

Nynke:

Weer een verhaaltje van Maya, jeeej!:D Alweer een weekendje weggeweest, wat een relaxed leven zeg, klint weer goed! Nu maar hard studeren voor de komende tentamens, succes meis! Liefs!

• 13 Oktober 2009 - 07:41

Sammy:

Heeey Maya!
    Heel goed dat je weer een verhaaltje hebt geschreven! leuk om over Pangalengan te lezen, maar jammer dat je niet in Pangandaran was afgelopen weekend haha. nouja dat doen we nog wel eens voordat we naar nederland gaan he! ik heb heerlijk gesurft en gezwommen. en vond de green canyon echt zo mooi! en welke weekenden kon jij eventueel naar Yogya komen? lijkt me zo gezellig!! Jammer he, dat het al begint te regenen enz... ik hoop echt dat we nog wel veel leuke dingen kunnen doen in November en december!
    we spreken elkaar snel weer!
    Liefs!

• 15 Oktober 2009 - 20:47

Naomi:

Jeetje maya, wat maak je toch veel mee! Echt heel erg leuk om allemaal te lezen! Jammer dat je nu even hard moet studeren, maar daarna heb je toch al weer vakantie? ;)
    Geniet ervan! Hier is het koud... ;)

• 16 Oktober 2009 - 16:12

Fay:

Klinkt als een super leuk weekendje zus! Hier zit ik alweer te ub'en, best gek dat ik iets meer dan twee weken geleden gewoon nog in Indonesie zat! Echt een goede actie van die vogeltjes, hebben jullie die in ieder geval bevrijd. Studeer ze daar en succes met je tentamens!

• 17 Oktober 2009 - 12:01

Carla:

Hallo Maya,

Wat leuk al die verhalen van jou en dan die prachtige foto's! Je geniet echt van je "stage" en ziet veel van Indonesie. Nu, sterkte met je tentamens,
    groeten van Carla

• 18 Oktober 2009 - 11:31

Mija:

Ha die Maya,vogeltjes bevrijder pur sang !!
    Jij en je vriendin een gelukkig gevoel en de verkoper helemaal, want voor die 4 euro kan hij ongetwijfeld 2 maal zoveel vogeltjes terugkopen.
    Maar nog altijd beter dan sommige landen in Europa (Belgie, Italie ), waar de vogels eindigen als ultieme lekkernij in een blikje.
    Sommige foto's doen me erg aan Vietnam denken, maar dat is niet verbazingwekkend, want ook daar veel rijstvelden en vnl.koffie plantages.
    Je hebt een lekker kleurtje gekregen, staat je goed,doe vooral veel leuke dingen, zo te zien lukt dat goed,ach en die studie, dat doe je er toch even bij !!!

Groet uit de hoofdstad, ik hoop Adriaan nog te zien voor hij vertrekt, weet nog niet of het lukt.
    Momenteel rennen de maratonlopers langs mijn huis, de Kenianen as usual
    voorop !!

Groet van Mija.

• 26 Oktober 2009 - 20:32

Clara:

Lieve Maya, wat een mooi verslag van de vele dingen ,die je op Java doet en ziet en meemaakt, en ons van laat meegenieten.
    Blijf dat doen .Gisteren was gezellig met Boy/Lydia/Fay en Remy , nog voor adriaan s verjaardag. Met jou gaat het ondertussen beter heb ik van Adriaan begrepen .
    Dat stelt weer gerust.Veel sukses met de studie / de tentamens en geniet, liefs van Clara