Krakatau - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Krakatau - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Krakatau

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maya

01 November 2009 | Indonesië, Bandung

Heey allemaal!

Nou we hebben weer wat meegemaakt hoor dit weekend..Eerst gingen jasper en ik donderdag nog(voor het weekend dus) met 4 studenten van ITB naar moko, dat was een restaurantje in Dago Pakar(heuvels van Bandung). Ze zeiden dat er een heel mooi uitzicht was maar het was wel ver..oke prima:) Dus toen kwam er een grote four wheel drive voorrijden met een paar van die studentjes erin..Oké de studenten van SBM(onze faculteit) zijn echt heel rijk…
Maar wel super leuk natuurlijk om daarin rond te rijden. Moko bleek ergens heel hoog op een berg te liggen en met een normale auto was het nooit te doen geweest om dat te bereiken! En inderdaad, er was een super mooi uitzicht! Helaas lag Bandung wel erg ver weg en een beetje bedekt onder de smog dus geen goede foto’s kunnen maken van Bandung van bovenaf. Maar wel van de omgeving en de dorpjes en natuur die vlakbij zo’n grote stad liggen.
’s Avonds gaat eten bij de Valley, dat is denk ik tot nu toe wel de duurste tent waar we gegeten hebben. Natuurlijk voor Nederlandse prijzen nog goedkoop maar voor Bandung echt super duur. Wel heerlijk eten! Helaas waren de poffertjes wel een beetje een tegenvaller..
’S avonds een beetje op tijd gaan slapen want vrijdag ochtend om 4 uur op om richting Krakatau te gaan! Krakatau is een vulkaan op een eiland bij de kust van west java. Maar eerst met de bus natuurlijk. Via Jakarta wilde we richting de kust. Helaas werden we meteen de eerste de beste bus in gepraat, en die bus ging super langzaam, stopte overal en er kwamen de hele tijd verkopers binnen. Na 3 jongens met gitaar die voor geld liedjes speelde kwam er zelfs nog een goochelaar die spijkers van 10 cm in z’n neus stopte en een stanleymesje op at..Okee..Uiteindelijk moesten we nog overstappen en als laatste nog met ojeg(brommer) richting hotel. We gingen naar het dorpje Carita waar we een hotel hadden geboekt dat in de Lonely Planet stond. Tot nu toe klopte het altijd redelijk wat in de Lonely Planet stond dus we verwachtte echt een leuk dorpje en redelijk mooi hotel..Maar nee…als er een hel op aarde is dan hebben wij hem gevonden hoor;) Het hotel was verlaten, net als het hele dorp trouwens. In het duurste restaurant van het dorp zat niemand en liepen muizen en ratten de keuken uit. De hotelkamers waren super vies en toen ik ’s avonds op m’n bed ging zitten liep er een rat onderuit! Vlakbij de buiten deur zat nog een spin zo groot als m’n hand en overal muggen, kakkerlakken en vliegen..Echt heel vies! Uiteindelijk zijn we met z’n 3e in 1 bed gaan liggen omdat we niet in de kamer van de rat durfde te slapen. Niet echt goed geslapen die nacht..Maar we waren vastbesloten om te blijven want we wilde naar Krakatau!
Krakatau is in 1883 uitgebarsten en dat is de grootste vulkaan uitbarsting van de moderne tijd geweest. Krakatau is bij die ontploffing deels verdwenen en nu is daar in de buurt Enak Krakatau ontstaan, dat betekent kind van Krakatau.
Wij zijn eerst tussen alle eilanden doorgevaren op zo het deel van Krakatau dat er nog staat goed te kunnen zien. Daarna zijn we naar Enak Krakatau gegaan. Enak Krakatau is een nog actieve vulkaan die een paar maanden geleden nog is uitgebarsten. Rondom te top ligt allemaal zwavel en het eilandje is compleet zwart van de lava. We hebben de vulkaan tot ongeveer halverwege beklommen omdat het verder niet mogelijk was. Niet dat we veel verder hadden gehaald want het was echt super warm! De zon die branden vanaf boven en de aarde brandend van onder.. Maar het was het waard, vanaf de berg was er echt een heel mooi uitzicht over zee en alle kleine eilandjes rondom Krakatau. De aarde was op de berg erg super warm, je kon het bijna niet aanraken met je handen en op sommige plekken kwam stoom uit de berg. Echt mooi om te zien hoe sterk de aarde is. Eenmaal beneden heerlijk gezwommen in de zee om weer af te koelen. Daarna nog even gesnorkeld en op het strand geluncht en toen was het weer tijd om terug te gaan..met ons kleine bootje 2 uur over de zee..Wat een hel zeg..De golven waren super hoog en de boot klapte steeds kei hard neer na een grote golf. De jongen achter mij zat over de bootrand te kotsen..Ondertussen viel de motor ook nog 3 keer uit omdat er plastic in kwam(Echt niet normaal wat een vervuiling in die zee!) maar ging gelukkig wel elke keer nog aan. Na 2 uur waren we bijna aan land toen het echt kei hard begon te regen, ook dat nog..
We waren echt helemaal klaar met het hotel en het dorp dus om 4 uur nog spullen gepakt en richting bus gegaan. Op de heenweg hadden we er 10 uur over gedaan dus we waren een beetje bang dat we nooit nog een bus zouden kunnen vinden die om 2 uur in Bandung aan zou komen.. Gelukkig ging de reis deze keer iets sneller. Na 2 uur in een slome bus zijn we overgestapt in een executive bus(economy class is goedkoop maar doet er minimaal 2 keer zo lang over..) die heel snel ging! Om 11 uur waren we uiteindelijk in Bandung en toen lekker naar huis gegaan. Net heerlijk sushi gegeten bij Sushi Tei, ons favoriete restaurant in Bandung. Heerlijk om weer in de bewoonde wereld te zijn;) Hoewel Krakatau echt heel mooi was weet ik niet of het echt een aanrader is om dit weekend te doen;) xxx

• 01 November 2009 - 14:28

Lotte:

Wat zie je toch veel mooie dingen daar! Je moet er geloof ik wel wat voor over hebben! ;) Wat een held ben jij zeg, met ratten en spinnen en al die fijne vervoersmiddelen!

liefs X

• 01 November 2009 - 14:45

Claire:

He vervelend van het hotel enzo.. maar volgens mij was het wel waard. Leuke foto's ook!
    Maar volgens mij is het in het echt toch altijd nog veel mooier...
    xx

• 01 November 2009 - 15:19

Tamaar:

wat een avontuur weer! een aaneenschakeling van avonturen is je hele tijd daar! ratten is 1 ding, maar spinnen zo groot als je hand! ik zou gillen en rennen:P super mooie foto's weer! maar vast lekker om weer 'thuis' te zijn na zo'n bewogen weekend. je all stars zijn in elk geval gedoopt..;) xxx

• 01 November 2009 - 16:30

Fay:

Wat stoer dat jullie in dat hotel met de ratten en spinnen hebben geslapen!
    Echt super mooie foto's weer en wel weer echt een avontuur zeg! xxx

• 01 November 2009 - 17:50

Remy:

zusje, wat kan je nou verwachten van poffertjes in indonesie? dat ze die hadden joh, dit is trouwens ook de eerste x dat ik wat achterlaat hier!
    veel plezier daar nog met al je spinnen en muizen ratten alles haha
    xx

• 02 November 2009 - 10:39

Mariahendriksen@quic:

hoi Maya,wat leiden wij toch een saai leventje hier.HEB je al gebakken sprinkhanen gegeten?schijnen erg lekker en gezond te zijn,oma mimo

• 02 November 2009 - 19:21

Clara:

Dat zijn vooral ook weer bijzondere avonturen . Naar de Krakatau !!, en op de hoge golven van Straat Sunda. ,( in Roelof s zeevarende leven het moment van "thuiskomst ", ),maar alla ,dat is lang geleden .Wat heerlijk, als je wat langer in een land verblijft ,dat je al deze dingen kunt doen en meemaken . Ook duurt het nu niet zo lang meer ,dat Boy /Lydia en Adriaan komen , wat gaat de tijd snel ,en ook voor ons komt Malawi dichterbij. Lieve Maya ,blijf genieten ,sukses met de studie,hou de spinnen op afstand ,liefs, dikke kus , Clara

• 02 November 2009 - 19:55

Roelof:

Hallo Lieverd!

Goed te horen dat je na een kuurtje weer beter bent! Letten we op waar we eten en wat we drinken?Wat een waanzinnig avontuur weer! Wel spannend,.. Even om te zeuren maar het is anak Krakatau. Anak is kind en enak is lekker eten).En je weet, meervoud gewoon 2x zeggen, anak, anak zijn dus kinderen,... Prachtige taal, toch? Je ziet er goed uit en ik zie aan je dat je plezier hebt ondanks alle ontberingen. Wat is die toyota stoer zeg!Lijkt me machtig om daarmee de berg op te gaan.
    Ben je niet ontzettend moe na zo'n weekeinde? Het is natuurlijk idioot want je studeert ook nog maar het lijkt wel een lange vakantie! Wacht maar tot Adriaan er is dan kan je hem wegwijs maken! Hier is het pokkeweer, regen en 10 graden en de weken volgen elkaar toch ook wel snel op. Wij zijn nog niet zo heel erg met Afrika bezig, gewoon door tijdgebrek maar hebben Lievelde afgesloten voor de winter en richten ons op het weekeinde in Groningen om weer even bij Adriaan te zijn die druk is met tentamens. Daarna zullen we toch iets moeten gaan voorbereiden.. De vaccinaties zijn in orde, nu nog visakaart,goeie koffers of tassen en ,....
    zomerkleren! Veel liefs van hier en geniet!! Kus, Roelof.

• 02 November 2009 - 21:59

Nynke:

Weer harstikke leuke verhalen Maya, behalve al die vieze beesten! Ook weer mooie foto's :) Liefs!

• 03 November 2009 - 02:38

Sammy-Jo Liefveld:

Heey maya! ik heb je vorige verhaaltje eerst nog ff gelezen. ben je nu wel weer helemaal beter?? en ik heb zo gelachen om je verhaaltje over krakatau:) wij hadden in paulau Bunaken ook heel veel ratten en vleermuizen, maar als ik jouw verhaaltje lees viel het bij ons allemaal nog wel mee denk ik!
    ik ben nu even druk op school maar ik ga je vanmiddag bellen. want we moeten natuurlijk ons weekendje yogya even plannen;) leuk!! liefs:)

• 03 November 2009 - 11:12

Margo:

Zo zo Maya, spinnen en ratten?! Ik zie het al helemaal voor me :P, dan ben ik toch wel blij met Nederland! Maar wel weer super gaaf allemaal :)..
    Liefs Margo

• 13 November 2009 - 15:13

Carla:

Hallo Maya,

Ik heb opnieuw met plezier je verslag gelezen. Wat een vermoeiende reis naar de Krakatau! Maar je wordt wel beloond met vele avonturen, zeg! En de foto's, die bekijk ik iedere keer weer met plezier. Indonesie wordt aan mijn wensenlijstje van reisbestemmingen toegevoegd.
    Maya, geniet van je stage! Morgen zie ik Adriaan, hij komt even naar Amsterdam, voor vertrek naar Indonesie. Dat is leuk. Maya, het beste en groet, Carla