Yogyakarta, weeshuis en Gili's - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu Yogyakarta, weeshuis en Gili's - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maya Hendriksen - WaarBenJij.nu

Yogyakarta, weeshuis en Gili's

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maya

17 November 2009 | Indonesië, Bandung

Heey allemaal!!
Het is alweer een paar weken geleden dus er is weer wat te vertellen! 2 Weken geleden zijn we naar Yogyakarta geweest waar Sammy(een vriendin uit Groningen) studeert. Met de trein zijn we van Bandaung naar Yogyakarta gegaan. Met een topsnelheid van 50 km/u (en dat is nog hoog ingeschat) tufte de trein door Java heen. Vooral het eerste stuk van de treinrit was echt super mooi. West Java is veel natter dan oost Java en daarom veel groener. Erg mooi om te zien. De eerste dag zijn we naar het winkelcentrum geweest en ’s avonds naar een heerlijk restaurant.
Op zaterdag zijn we eerst naar het zwembad gegaan. Daarna zijn we naar Malioboro geweest, de toeristen winkelstraat in Yogyakarta met allemaal batik producten.. Yogyakarta is echt heel anders dan Bandung. Veel ruimer, grotere straten enz, veel toeristischer en veeeel warmer.
’s Avonds zijn we uit geweest in Yogyakarta. Dat was echt een hele leuke avond waar we de hele volgende dag van moesten bijkomen. Daarom zijn we zondag even naar het zwembad geweest en hebben we verder op de bank gehangen en friends gekeken. En toen was het weekend alweer om! Zondag avond zijn we met de nachttrein terug gegaan naar Bandung. Leuk weekendje in Yogya gehad dus maar nog weinig gezien van de stad, maar gelukkig ga ik in januari toch nog een keer terug.
In de week na Yogyakarta zijn we naar een weeshuis geweest. We wilde al een tijdje een project opzetten met een weeshuis maar het was moeilijk om met een goed weeshuis dat hulp nodig had in contact te komen. Een lerares van de universiteit heeft ons daarbij geholpen. Gelukkig hebben we nu echt een goed weeshuis gevonden. Ze hebben daar nu 16 kinderen, geleid door 4 volwassenen(een familie). De jongste is een baby van nog maar 1 maand oud en de oudste is rond de 8. Het weeshuis is ongeveer 5 jaar geleden opgericht. Alle kinderen worden opgevoed alsof het hun eigen kinderen zijn. De kinderen waren allemaal super vrolijk en nieuwsgierig en helemaal niet bang voor ons(de meeste Indonesische kinderen zijn dat wel). Alle kinderen gaan naar school en de kinderen kunnen niet geadopteerd worden omdat het risico groot is dat mensen kinderen kopen om te laten werken. Heel zielig om te zien dat al die kinderen daar zonder ouders zitten, elk met hun eigen verhaal. Maar wel fijn om te zien dat zo’n vrouw zoiets kan opbouwen en zoveel om de kinderen geeft.
In het weeshuis hebben ze nog boeken nodig want na school komen alle kinderen uit de buurt naar het weeshuis om te lezen. Daarom zijn er kinderboeken en leerboeken nodig. Daarom willen wij nu met hulp van vrienden en familie geld inzamelen en boeken kopen. Als je geïnteresseerd bent(ook al is het maar een paar euro) moet je me maar even mailen(maya_hendriksen@msn.com), dan kan ik een uitgebreidere mail over het weeshuis terug sturen. Of je kan geld overmaken op mijn rekening onder het kopje weeshuis en als je dat niet vertrouwd kan je al m’n afschriften opvragen hoor:)
Het weekend erna ben ik samen met Danka naar de Gili eilanden geweest, heerlijk! Maar eerst kwamen we woensdag avond aan in Denpasar, en als je 1 avondje op Bali bent dan is het natuurlijk logisch om naar Kuta te gaan.. Nou dat was echt eens en nooit meer zeg. Ik was er al een avondje met Fay geweest maar toen waren we niet naar de discotheken geweest en we wisten wel dat het erg was maar niet zoooo erg.. Allemaal té oude, té lelijke, té dronken mensen strompelen daar over straat. Dat dat in Indonesie is, is echt niet te geloven. We hebben ons de hele avond zitten te verbazen. Het was weer super warm dus we hebben lekker aan het strand gelegen. We zaten weer in hetzelfde hotel als toen met fay(Gili Hideaway) wat erg leuk was. Elke dag zijn we naar het strand geweest, hebben we gesnorkeld, een keer een rondje rond het eiland gelopen, en heerlijk gegeten. Helaas bleek op de laatste dag het eten toch niet zo goed want zondag werd ik ziek wakker. Heel apart dat zelfs op de Gili eilanden het eten zo slecht kan zijn.. De hele dag ziek in het hotel gelegen en ’s avonds is Hassan(eigenaar van het hotel) mee gegaan om medicijnen te halen. Uiteindelijk de dag erna in de ochtend Chinese medicijnen genomen die super goed bleken te werken want daarna nergens meer last van gehad. Maandag weer terug met de fastboat(comfortabeler dan de vorige keer) en met het vliegtuig. Maandag avond weer bij Sushi Tei gegeten want dat is in ieder geval zeker weten veilig!
Nu deze week hard aan de studie want we hebben opeens veel opdrachten(zinloos werk..) en dan komt Adriaan alweer!! De tijd gaat nu wel echt super snel zeg!
ps: sorry maar 1 dag foto's gemaakt op de Gili's.

• 17 November 2009 - 16:00

Adriaan:

Bijnaaaa, tot donderdag!!! Kus!

• 17 November 2009 - 16:01

Nynke:

Hey meis! Zag je verhaal net binnenkomen dus meteen even reageren :) Wat goed van je dat je je gaat inzetten voor een weeshuis daar! Ga meteen even vragen op ploma of we niet een gezamenlijk bedrag kunnen doneren, komt vast goed. Dus Adriaan komt alweer, wat gaat de tijd snel zeg! Anke is ook alweer terug en AM volgende maand ook alweer (alleen voor de kerstvakantie) maar de tijd vliegt echt voorbij. Weer ontzettend leuke dingen beleefd lees ik, maar wel jammer dat je weer ziek bent geworden van dat eten daar. Ik wacht weer op je volgende story! Liefs Nynke

• 17 November 2009 - 17:46

Claire:

Weer leuk om te lezen!! en ook nog eens goed bezig!!
    Have fun! :D

• 18 November 2009 - 06:05

Sammy:

Heey Maya! Erg leuk dat jullie een weekendje bij mij waren. en ik heb ook al wel weer zin om naar pangandaran te gaan! de gili eilanden klinken erg gaaf dus ik kan ook niet wachten tot ik er naartoe kan met Erik:D Leuk dat jullie een project opzetten voor het weeshuis. ik mag hier in yogya opeens niet meer in het weeshuis komen. gasten (dus geen officiele verzorgers) zijn niet meer welkom. stom toch!
    nou, je kan zeker niet wachten tot donderdag... ooh dat is morgen al!! leuk:D:D veel plezier en ik zie jullie over een weekje. liefs!

• 18 November 2009 - 09:12

Omaannelies:

Lieverd,

Dat je zo met mij meeleeft!
    En knap van je,dat jij je zo in spant voor alle weeskinderen en hun ouders

Fijn dat Adriaan er nu is,je komt straks nog tijd te kort om te studeren!

Veel liefs voor jullie

tot mails o. Anneliesxxxx

• 18 November 2009 - 11:04

Fay:

Heey zus!
    Klinkt alsof je weer twee leuke weekenden heb gehad, maar dat Kuta drama was daar waren we ook al achter gekomen toch, die plek in het vervolg maar echt vermijden :P Wel leuk om de Gili's weer te zien! Echt kut dat je daar ziek bent geworden zeg, rare dingen gegeten daar? Dat weeshuis is echt een goed idee van jullie, echt goed dat jullie dat doen! Nu zeker wachten tot Adriaan komt, die vertrekt nu bijna...
    xxx

• 23 November 2009 - 14:30

Margo:

Sorry Sorry, beetje late reactie.. Maar jeetje wat gaat de tijd snel zeg, maar wel heel leuk dat Adriaan er nu is:)! Echt super goed van je, dat je je gaat inzetten voor dat weeshuis, zal het morgen bij ploma even in de groep gooien;)! Maar nog heel veel plezier:)en tot snel al weer!!
    liefs Margo

• 27 November 2009 - 16:48

Liene:

dag Maya

tje, wat klinkt het spannend, ook mooi. En wat goed dat je je inzet voor het weeshuis. Er zijn zoveel kinderen waar je goed voor kunt zijn.

een lieve storm groet
    (Tante) Liene